Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-05@12:47:17 GMT

بازیگر قدیمی سینما درگذشت

تاریخ انتشار: ۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۱۵۱۴۰۵

بازیگر قدیمی سینما درگذشت

نوذر آزادی هنرمند برجسته ی ایرانی، امروز شنبه نهم اسفند ماه ۱۳۹۹ در آلمان درگذشت.

به گزارش برنا، نوذر آزادی، هنرپیشه، شاعر و نقاش بود. او زاده ی ۱۳۱۷ در کرمانشاه و فارغ التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک، از هنرپیشگان و کارگردانان ایرانی پیش از انقلاب ۱۳۵۷ است.

در سال ۲۰۱۱ نمایشگاهی از نقاشی های او درگالری سیحون به نام رنگین کمان «تیراژه» برگزار گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نخستین نمایشگاه آثار نقاشی نوذر آزادی که از سال ۵۷ تا کنون در سکوت به سر برده است درامریکا برگزارشد. این نمایشگاه در«گالری سیحون» شهر لس آنجلس جمعیت کثیری از ایرانیان ساکن این شهر را به این مکان کشانید تا با دیدن نقاشی هایی که تحت عنوان «رنگین کمان های نوذر آزادی» به نمایش گذاشته شده بودند از نزدیک این بازیگرخلاق و قدیمی راببینند.

شهرت اصلی او نزد اهالی قدیمی تئاتر و منتقدین آن روزگار بخاطر بازیگری در نمایش‌های مطرحی همچون اورگاست به کارگردانی پیتر بروک و نمایش سرایدار و چند نمایش دیگر است. شهرت او نزد اکثر مخاطبان تلویزیون تا این زمان بیشتر برای بازی در نقش «جعفر قاطبه» می‌باشد که این شخصیت کمدی-انتقادی ابتدا در سریالی در قالب طنز به نام اختاپوس به کارگردانی پرویز صیاد و به ابتکار شخصی ی نوذر آزادی خلق گردیده و با موفقیت و محبوبیت اجرا شد. ساخت مجموعه ی تلویزیونی شش قسمتی ایتالیا ایتالیا به کارگردانی و نویسندگی خودش از دیگر کارهای او برای تلویزیون است. این سریال در نخستین روزهای عید ۱۳۵۷ از تلویزیون ملی ایران پخش شد.

او بازیگری تئاتر را از ۱۶ سالگی در کرمانشاه آغازکرد و از تابستان سال ۱۳۳۷ هم زمان در تهران نیز با گروه آناهیتا زیر نظر مصطفی اسکویی ادامه داد. از جمله کارهای شاخص او در تهران و کرمانشاه بازی در نمایش‌هایی چون سرایدار- هرکول و طویله اوجیاس – امشب از خود می سازیم – ایستگاه- دون ژوان در جهنم به کارگردانی ابراهیم گلستان و اورگاست به کارگردانی پیتر بروک – بازجویی – فالگوش – پوشاندن آنها که برهنه‌اند – بیرون جلوی در- کارمندان روز جمعه – کتک خورده و راضی – شش شخصیت در جستجوی نویسنده- کلاهی پر از باران – ویلون ساز کره مونا – مستنطق، نمایش “رضابیک ایمانوردی” و چند نمایش دیگر است.

از دیگر فعالیت های این هنرمند در آن زمان می‌توان به بازی در سریال های تلویزیونی ی سرکار استوار – آدم به آدم – تله موش – قماربازان – ساتگین و همچنین چند کار تلویزیونی تک قسمتی مثل کاف شو را نامبرد.

همسر او پروین دولتشاهی از هنرمندان تئاتر، تلویزیون و سینما است. از فیلم‌ هایی که نوذر آزادی در آن ها ایفای نقش کرد می توان به  فیلم های زیر اشاره کرد:

زنبورک(۱۳۵۴)

مظفر (۱۳۵۳)

صمد به مدرسه می رود (۱۳۵۲)

خواستگار (۱۳۵۱)

صمد و قالیچه حضرت سلیمان (۱۳۵۰ )

و … اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آلمان انقلاب تلویزیون فارغ التحصیل مدرسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۱۵۱۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «اسب قاتلین» از ۱۹ فروردین تا ۳۱ اردیبهشت ساعت ۱۹ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است. فرزاد پریدار، این روز‌ها در نمایش «اسب قاتلین» نقش کشیش یا مانوس را بازی می‌کند.

پریدار درباره تجربه حضورش در «اسب قاتلین» به خبرنگار آنا گفت: در نسخه اصلی نمایشنامه؛ کشیشی به نام مانوس به واسطه طمع، خودش را به شیطان می‌فروشد. ولی در اجرای ما به صلاحدید کارگردان، مانوس در واقع فردی کلاهبردار است که خود را به جای کشیش جا زده است و این کار من را به عنوان بازیگر دچار چالش می‌کند، چون درواقع باید دو نقش بازی کنم، ولی وجه تمایر نقش من نسبت به بقیه نقش‌ها این است که یک تیپ را بازی می‌کنم و از آن‌جایی که من ذاتاً بازیگر تیپیکال هستم این نقش برایم جذاب است.

او ادامه داد: تماشاگر در نمایش «اسب قاتلین» با اعجاز نور، صدا و قاب‌های زیبایی روبرو می‌شود. وجه تمایز نمایش «اسب قاتلین» نسبت به نمایش‌های دیگر تغییر صحنه است، صحنه‌ها خیلی سریع و در تاریکی مطلق از این رو به آن رو می‌شوند و واقعا چیزی شبیه شعبده بازی اتفاق می‌افتد.

پریدار به اهمیت نور در این نمایش اشاره کرد و گفت: محمد هاشم زاده کارگردانی است که کار با نور را خیلی خوب می‌فهمد و در این نمایش هم به بهترین شکل از نوراستفاده کرده و در واقع نور جزئی از بازی و بازیگر‌های اصلی این نمایش است.


او با اشاره به اینکه نمایش «اسب قاتلین» روایت خطی ندارد توضیح داد: همین موضوع باعث می‌شود تماشاگر وقتی به خانه می‌رود هم ذهنش درگیر این نمایش می‌ماند، پازل‌ها را کنار هم می‌چیند و از کشف‌های جدیدش لذت میبرد. این به چالش کشیدن فکر تماشاگر به نظر من بسیار جالب است و خیلی از مخاطبان به ما گفتند یا برایمان نوشته‌اند که این نمایش را باید چند بار دید.

این هنرمند شیرازی اجرا در تهران را برای کسانی که از استان‌ها و شهرستان‌های دیگر می‌آیند رویدادی بزرگ ارزیابی کرد و افزود: به هر حال تهران پایتخت است و هنرمندان بهتر دیده می‌شوند. مخاطبینی که در پایتخت تئاتر می‌بینند حرفه‌ای‌تر هستند، چون تئاتر‌های مختلف ازشهر‌های ایران و حتی خارج از کشور دیده اند و برای بازیگر اجرا در مقابل مخاطبی که تئاتر را می‌شناسد خیلی ارزشمند است و باعث می‌شود که بیشتر تلاش کند و در نتیجه اجرای با کیفیت تری ارائه کند.

پریدار افزود: هیچ سلبریتی نداریم، ولی نمایش اسب قاتلین در چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر بیشتر جوایز را کسب کرد. متاسفانه بعضی اوقات، فقط حضور سلبریتی برای مخاطبین اهمیت دارد و خیلی‌ها به تماشای آثاری که چهره‌های شناخته شده ندارد نمی‌روند، درحالی که حضور یک بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون و تئاتر؛ به تنهایی تضمین خوب بودن آن اثر نیست و همچنین ممکن است تماشای نمایشی که هیچ چهره‌ای ندارد، تماشاگر را شگفت زده کند.

این بازیگر، حضور هنرمندان شهر‌های دیگر در تهران را در ارتقا سطح تئاتر کشور بسیار موثر دانست و گفت: در تهران سطح رقابت از سایر استان‌ها بالاتر است و وقتی هنرمندان شهر‌های دیگر برای اجرا به تهران می‌آیند سعی می‌کنند به بهترین خودشان تبدیل شوند و این انگیزه‌ای است که بازیگر، تلاش کند از لحاظ تجربه اجرا ومطالعه و سواد کاری؛ سطح خود را ارتقا بدهد و از مسئولین و دست‌اندرکاران حوزه نمایش درخواست می‌کنم از پتانسیل شهرستان‌ها بیشتر استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام آمار فروش سالن‌های دولتی تئاتر
  • نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/ تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
  • نمایش‌های بدون سلبریتی شگفت‌انگیز هستند/تئاتر باید تماشاگر را به چالش بکشد
  • راهیابی نمایش خسوف از کاشان به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • جدیدترین همکاری افشاریان و خاکزاد
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • تصویر قدیمی از بازیگر معروف و برادرزاده‌اش + عکس
  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند
  • بازیگران اصلی «بیرون‌پشتِ‌در» معرفی شدند
  • از آغاز پیش‌فروش بلیت یک نمایش تا «مدرسه در دست بچه‌ها»